Cauta

joi, 31 martie 2011

ETOS - Refuzul manipularii colective


Etos from Anti Iluzii on Vimeo.

Prezentat de dublul nominalizat la Oscar, Woody Harrelson,
filmul Ethos deschide capacul unei Cutii a Pandorei.
El descopera  problemele sistemice,
ce au garantat eşecul fiecarui  aspect al vieţii terestre actuale:
de la dezastrele ecologice la democraţie şi  pierderea libertăţilor personale;
de la terifiantele conflicte de interese, din politică,
la puterea corporatistă neîngrădită de nimeni si nimic;
de la la mass media aflată în mâna unor masive conglomerate comerciale,
la complexul militar industrial, care practic a cumpărat reprezentanţii natiunii .
Documentarul   descrie  succint  aceste complexe interconectări
şi cuprinde interviurile unor gânditori de seamă, ai societăţii contemporane
ca Noam Chomsky ,care prin  câteva replici perfect argumentate,
demolează mitul implicat de noţiunea aberantă de "democraţie".
În mod evident, capitalismul nu poate fi o democraţie,
fiindcă interesele dominante sunt cele corporatist-financiare,iar
procesul electoral este  transformat într-o licitaţie
(în care orice structură guvernamentală sau legislativă, este de vânzare).
La  fel de bine , nici comunismul nu poate fi o democratie ,
fiindcă interesele dominante sunt cele ideologice şi nu cele umane.
Noam Chomsky, este un lingvist, filozof şi activist politic, profesor emerit la MIT.
El este  considerat unanim ca fiind părintele lingvisticii moderne şi,
în acelaşi timp, un dizident , autor a peste 150 de cărţi,
ce s-au bucurat de recunoaştere internaţională,
în ciuda ignorării lor  de către mass media.
Începând cu opoziţia sa activă contra războiului din Vietnam,
concretizată şi prin eseul din 1967, "Responsabilitatea intelectualilor",
extins ulterior la "Puterea americană şi noii mandarini", din 1969,
Chomsky  este  cunoscut, pe plan mondial,
ca un critic proeminent al politicii interne şi externe a SUA,
fiind considerat cel mai citat autor în viaţă.
El este,  un comentator politic sincer şi deschis şi un activist dedicat ţelurilor sale;
Chomsky s-a auto-declarat ca fiind un  partizan al liberţii umane absolute.
Criticismul social al lui Chomsky include
"Consimţământul fabricat: Economia politică a mass media",
carte scrisă in 1988, împreună cu Edward S. Herman.
In aceasta carte se face o  critică acerbă modelului propagandistic,
rezultat din cercetarea  activităţii mass media.
Din acest punct de vedere , trebuie să recunoaştem
că dintre toţi nemernicii istoriei,
naziştii, au fost cei mai cinstiţi,
fiindcă şi-au intitulat unul dintre cele mai importante ministere,
ca fiind nu al educaţiei sau ştiinţei sau informării,
ci real - al propagandei.
Eternele elite care ne conduc, s-au temut întotdeauna
doar de revolta iraţională a maselor,
din moment ce au creat instrumente de propagandă şi manipulare în masă.
Mai nou,aceste elite  promovează o politică de exterminare în masă,
pentru a ne reduce la "numărul ideal",
căruia i se va potrivi în continuare, lesa gândită pentru noi,de milenii
de "zeii" şi "semizeii" ce încă ne conduc.
Întrebare:
în virtutea căror "calităţi ", reale sau închipuite,
au fost selectate aceste elite,
care  se consideră perfect îndreptăţite să ne conducă ?
A dreptului ereditar ?
Am văzut, cu toţii, ce creaturi se pot naşte în familiile celebre,
fiindcă este mai mult decât clar că
inteligenţa, bunul simţ şi mai ales compasiunea,
nu se transmit genetic şi, ca atare,
popoare întregi au ajuns să fie conduse de
sociopaţi, călăi perfecţi, din galeria unor
Napoleon, Mao, Stalin, Hitler şi, mulţi alţii.
Dar, "marii gânditori", au concluzionat că
masele nu-si  pot asuma actul decizional,
datorită comportamentul lor imprevizibil .
In concluzie, controlul elitelor era o cerinţă obligatorie
şi, astfel  cercul se închide perfect.
Dupa cel mai mare furnizor de droguri al sec.XX,Sigmund Freud,
a apărut un alt monstru, nepotul său Edward Bernays, responsabil
de manipularea globală a maselor, în societatea de consum,
prin edificarea mecanismelor noii propagande,
rebotezată de el  "relaţii publice".
Combinând ideile lui Gustave Le Bon şi Wilfred Trotter,
privind psihologia mulţimilor,
cu ideile psihoanalitice ale unchiului său,
Bernays este unul dintre primii care a  manipulat  opinia publică,
pe  baza mecanismelor subconştientului uman.
El a considerat că, această manipulare, este necesară,
într-o societate pe care el o considera iraţională,
ca rezultat a ceea ce Trotter descrisese anterior
prin aşa-numitul "spirit de turmă" .
Bernays este o dovada vie ca , sănătatea mentală precară,
nu poate fi o piedică  si ca un  astfel de specimen  al naturii,
complet lipsit  de sentimente umane,
să ajungă celebru şi să fie considerat,
conform revistei Life Magazine,
ca unul  dintre cei mai influenţi americani ai sec. XX.
Prin noua sa teorie a relaţiilor publice, Bernays,
a ajutat la popularizarea ideilor freudiene în SUA,
folosind psihologia şi alte ştiinţe sociale,
în campaniile sale de propagandă publică, afirmând:
"Dacă vom înţelege mecanismul şi motivaţiile minţii colective,
nu vom putea oare  să controlăm şi să înregimentăm masele,
conform  voinţei noastre, fără ca ele  s-o ştie măcar ?
Recenta practică a propagandei, ne-a demonstrat că este posibil,
cel puţin până la un  punct şi între anumite limite...",
El si-a botezat noua tehnică de modelare a opiniei publice,
 "fabricarea consimţământului".
De la un simplu agent de presă pentru teatre, în 1913,
Bernays a ajuns, în timp, prin promovarea ideilor sale
total lipsite de scrupule, să fie membru al comitetului prezidenţial
iar apoi să coopereze cu: Procter & Gamble, American Tobacco Company,
Cartier Inc., Best Foods, CBS, United Fruit Company, General Electric,
adepţii teoriei şi practicii fluorizării apei, de la Public Health Service,
Aluminum Company of America şi lista numelor "mari" poate continua.
"Doctrine militare" elaborate de alţi sociopaţi,
prevăd masive distrugeri sociale, cu afectarea clară a populaţiei civile,
indiferent de minciuna propagandistică a armatelor  "umanitare".
Prin propagarea şocului şi groazei la nivel global,
este aplicata  cu brutalitate şi fără milă,  forţa,
în scopul paralizării oricărei iniţiative contrare trupelor de ocupaţie.
Sistemul nostru lucrează contra binelui public.
Democraţia este o himeră, dar nu putem schimba nimic, de fapt,
până nu înţelegem mecanismele intime şi forţele care guvernează totul
şi care, azi,  sunt în mod evident îndreptate împotriva   maselor.
Nu ne aflăm totuşi într-o situaţie fără ieşire.
Filmul  Ethos ofera  o soluţie nu originală, dar în mod cert eficientă.
Trebuie sa  conştientizam  o dată pentru totdeauna,
că suntem  pe marginea prăpastiei şi că trebuie să ne trezim
şi să ne implicăm colectiv, împotriva sistemului
şi nu prin metode brutale ci, pur şi simplu subminând şi boicotând
însăşi esenţa  sistemului  de consum - mecanismul profitului.
În cele din urmă, apatia noastră şi lipsa de coeziune,
sunt sigurele obstacole în calea unei evoluţii pozitive
şi a smulgerii definitive a lanţurilor  sclaviei  ce durează de milenii.
Aceasta sclavie a fost cosmetizată, în timp, sub tot felul de denumiri de sisteme sociale.
Ultimul sistem social, ( aşa-zisa "democraţie") este  cel mai insidios , cel mai agresiv
şi cel mai fals dintre toate, fiindcă oferă iluzia unei "libertăţi de alegere",
într-o lume care se apropie vertiginos, de cel mai înalt grad de centralizare a puterii,
întâlnit vreodată în istoria ce ni s-a permis s-o cunoaştem.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu