Cauta

marți, 22 martie 2011

Aripile copiilor sunt pentru zbor, nu pentru a le fi taiate

Cred cu tarie ca misiunea noastra ca adulti
 este sa protejam aripile copiilor.
Din nefericire, vad in fiecare zi
in mainile adultilor din jurul meu,
nenumarate perechi de foarfeci cu care taie aripile copiilor. 
Cum fac asta?
Perpetuand la nesfarsit metode de a nu comunica cu ei,
de a le rani sufletele si a le nesocoti sentimentele.
Iata cateva exemple de "foarfeci" extrem de ascutite
prin care adultii  reusesc adesea sa taie aripile copiilor :
Negarea si respingerea a ceea ce traieste copilul:
"Nu mai exagera atat, nu s-a intamplat nimic.Ti s-a parut."
“Ai spus asta ,doar pentru a atrage atentia, tot timpul inventezi …”
Credinta ca perceptia ta sau ceea ce spui  tu 
 este valabil si pentru copil:
“Stiu eu ce simti,degeaba incerci sa ascunzi acest lucru.”
 Daca am spus eu asa , atunci asa e."
Interogarea copilului, prin intruziunea in intimitatea lui:
“Nu ai nimic de spus astazi?”
“Ce ai facut in tot timpul asta?”
A nu asculta, a judeca, a reactiona pe baza emotiilor tale 
 la evenimentele care i se intampla lui:
“Cum adica, iar ai fost pedepsit?!
 Dar cand o sa incetezi odata sa mai faci prostii? 
Centrarea pe ceea ce nu a facut copilul,
 acordand acestui lucru mai multa importanta 
decat lucrurilor pe care le-a facut:
“Nu ai colorat frumos desenul acesta"
“Iar ai uitat sa pui linguritele pentru desert.”
 "Iar nu ti-ai strans jucariile"
Descalificarea semnelor de iubire si de atentie fata de copil:
“Nu ma atinge, ai pus mana pe cainele care are purici.”
“Daca tu crezi ca am timp de pierdut cu alinturi…”
A ceda pentru a face pace si a-l lasa pe copil sa creada
 ca dorinta lui este atotputernica:
“Bine, de acord, iti cumpar jucaria aceea, 
dar e ultima data cand fac asa ceva.!”
Incercarea de a-l face pe copil sa adopte propriile tale  dorinte,
 lasandu-l sa creada ca dorintele lui sunt nesanatoase:
“Ar trebui mai bine sa canti la pian, la toba  e ceva vulgar si oricum,
 nu o sa faci niciodata muzica adevarata cu asa ceva!”
Proiectarea propriilor frici si angoase asupra copiilor:
“O sa te imbolnavesti daca mai alergi atat…”
"Daca o sa ti se intample ceva, ai cautat-o cu lumanarea …”
"Stai jos si fii cuminte, sa nu ti se intample ceva!"
Culpabilizarea permanenta  a copiilor ,
 care trebuie sa se simta responsabili
 de starea noastra de rau:
“Uite ce nefericita sunt din cauza rezultatelor tale scolare dezastruase "
Confuzia dintre sentimente si relatie:
“Arata-mi ca ma iubesti si nu o mai enerva pe surioara ta!”
Un subiect de meditatie pana data viitoare:
 Sa ne gandim cate din aceste lucruri le-am gandit
 si spus copiilor nostri,  sau copiilor cu care am intrat in contact "intamplator". 
Sa le constientizam si sa ne cerem iertare ,
pentru ca am incercat, cu voie sau fara,  sa le taiem copiilor  aripile minunate 
cu care au venit pe Pamant.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu